3 Ocak 2015 Cumartesi

Ahlat Ağacı

Didem Madak'ın sesinin tonunu emanet ettiği ağaç: Ahlat Ağacı. Onu ilk kez Ah'lar Ağacı şiiriyle tanıdım ve ilk defa köyde gördüm. Çöğür denilen acı meyvesini tatmamla şairin dizelerinin aklıma gelmesi bir oldu:


ahlat ağacı
Meyveleri tatsızdı 
Eski bir lanetten dolayı
Herkes dişlerdi acı meyvelerini,
Ve herkes söverdi ona.
Ahlat Ağacı yabani armut aslında. Her yabani tür gibi daha güçlü, ve her yabani tür gibi meyveleri daha ufak ve tatsız daha doğrusu ağız buran acı bir tada sahip. Fakat sulak yerde yetişen ahlatların meyveleri iyice olgunlaştığında tadının güzel olduğu söyleniyor.

Ahlat ağacına armut aşılandığında normal armuda göre daha verimli oluyormuş, anladığım kadarıyla yabani türler daha kuvvetli olduğundan ve daha hızlı geliştiğinden normal türlerin tutunmasını kolaylaştırıyorlar.


Köyde her yerde kendi bitme ağaçlar olduğundan daha önce bahsetmiştim, işte ahlat ağaçları da bunlardan. Hatta zeytinliklerden birinin kenarında tek bir ahlattan bir çok ahlatcık bitivermiş. Sanırım ileriki zamanlarda epey armut ağacımız olacak.


yabani armut
Ahlat Ağacı

 

 

5 yorum:

  1. Görünüşü çok güzelmis agacın.Nedendir bilmem ben tadı buruk meyveleri severim birde yaban armudu vardr kış armudumu deniyor pek bilmiyorum da benim kücüklügümde köyden gelirdi bayıla bayıla yerdim yutarken biraz bogucudur simdi o geldi aklima:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Olgun meyvelerini toplayıp bekletince tadı yenebilecek hale geliyormuş, aslında bu da kış mevsimine denk geliyor yani sizin bahsettiğiniz yaban armudu da ahlatın meyvesi muhtemelen. Buruk tatları ben de çok severim ama ben tadına baktığımda çok acıydı bir de yutması hayli zordu.
      İçinde de kocaman çekirdeği var kendi kadar neredeyse.

      Sil
  2. ahlat ağacı heybetliymiş.küçük kaşifin blog keşif etkinliğinden geliyorum güzel sitenizi takibe aldım. sizi de muhakkak beklerim. http://ciziyorumdikiyorum.blogspot.com.tr/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz, bu sayede ben de sizin blogunuzdan haberdar olmuş oldum. Sevgiler.

      Sil
  3. Ahlat meyvesini çocukluğumdan beri görmüyorum. Okulun yakınında vardı ve yerdik. Ben severdim doğrusu. Evet olgunlaşmadığında ağzı buran bir kıvamı var.

    YanıtlaSil